Outcomes
The goal of the COMMETSCI project was to contribute valuable insights into the important role played by metaphors in science education and science communication. The content analysis of physics, biology and chemistry textbooks used in Romania for secondary education has revealed that metaphors and analogies are frequently used to define and explain scientific concepts. The data base built on the analyzed content includes mainly conventional, discipline-specific metaphors used in textbooks to explain core concepts from the three scientific fields, and a comparatively smaller number of novel metaphors. However, the most insightful outcome of the project resulted from the qualitative analysis, especially from the interaction between the participants to focus groups (dyads). While acknowledging that abstract concepts from physics, biology and chemistry become more accessible via associations with ‘something else’, young learns do not necessarily rely on metaphors found in textbooks to understand scientific phenomena. When asked to explain scientific concepts they build their own metaphors ‘on the fly’, apparently motivated by exploiting their immediate, embodied experience sometimes at the expense of scientific accuracy. These ideas and the implications they entail for science education were shared with the academic community via participation of the project team members to 5 international conferences, completion of a study visit to the most prestigious institute for textbook research in Europe, elaboration of scientific publications (1 article published, 2 articles submitted, 1 book proposal submitted).
Scopul proiectului COMMETSCI a fost să examineze rolul pe care metaforele îl au în educația științifică, precum și în comunicarea științei. Analiza de conținut a manualelor de fizică, biologie și chimie pentru gimnaziu a arătat că metaforele și analogiile sunt des folosite pentru a facilita accesul elevilor la cunoașterea abstractă. Baza de date rezultată în urma analizei de conținut include multe metafore convenționale, specifice fiecăreia dintre cele trei discipline, dar și metafore noi, originale (într-o proporție semnificativ mai mică față de metaforele convenționale) folosite în manuale pentru a explica noțiuni abstracte specifice acestor științe. Cea mai interesantă și, totodată, cea mai intrigantă descoperire a proiectului a rezultat din interacțiunea dintre elevii care au participat la focus grupuri (diade). Chiar dacă apreciază modul în care conceptele abstracte din biologie, fizică și chimie sunt definite prin asociere cu alte idei mai concrete, în manual și la clasă (de către profesor), elevii nu se bazează neapărat pe aceste metafore pentru a înțelege și pentru a descrie fenomenele științifice despre care învață. De cele mai multe ori, elevii construiesc spontan propriile metafore care conectează noțiunile științifice învățate la școală cu cunoașterea imediată, ancorată în experiența senzorială, câteodată chiar în detrimentul acurateței științifice. Aceste idei și implicațiile lor pentru educația științifică, dar și pentru motivarea și creșterea interesului elevilor pentru știință au fost prezentate la conferințe științifice internaționale (5 participări), au fost dezbătute cu membri ai comunității academice (o vizită de studiu la cel mai prestigios institut de cercetare a manualelor școlare din Europa), au fost analizate în publicații științifice (1 articol publicat, 2 articole trimise pentru a fi evaluate, 1 propunere de carte trimisă la editură pentru evaluare).
Publications
Negrea-Busuioc, E. (submitted). Communicating Science in Times of Pandemic. The Use of Metaphor as a Conceptual Clarification and Mocking Tool on Facebook. Science Communication.
Negrea-Busuioc, E., Simion, D., & Udrea, G. (submitted). Metaphors on the Fly: How Young Students Build and Access Abstract Knowledge in Conversation. Metaphor and Symbol.
Conference presentations
Vaccine as a cheat sheet: The power of metaphor to
build and undermine pandemic-related arguments on
Facebook
Paper accepted at the RaAM15 International
Conference on The social impact of metaphor to be held
on September 21-24, 2022 at the University of
Bialystok (Poland)
The heart is a pump but also a dollhouse, a four-door car or
a ship: Metaphors that young students create on the fly to
understand and explain core scientific concepts in biology
Paper accepted at the RaAM15 International Conference
on The social impact of metaphor to be held on
September 21-24, 2022 at the University of
Bialystok (Poland)
to Verbal and Visual Metaphors in Romanian Textbooks
Presentation held on May, 20, 2022 at the International Conference
on Networked communication in the (post-)global era: Information
and knowledge in the digital world, University of Bucharest (Romania)
Presentation held on December 3, 2021 at the 4th Bialystok-Kiev Conference on Theoretical and Applied Linguistics, University of Bialystok (Poland) https://talc.uwb.edu.pl/index.php/talc2021/
Presentation held on November 7, 2021 at the 5th International Conference on Advanced Research in Education, Teaching and Learning, Amsterdam (Netherlands)
Corpora & progress report
Coding book (in Romanian)
Focus group guide (in Romanian)
Non-participant observation filed notes guide (in Romanian)
Corpus of metaphors/ analogies in focus groups (dyads) (in Romanian)
Corpus of metaphors in classroom observations (in Romanian)
Corpus of multimodal metaphors in textbooks (in Romanian)
Database of metaphors in textbooks (in Romanian, available upon request, contact project PI)
Scientific and technical report (2020) (in Romanian)
Scientific and technical report (2021) (in Romanian)