mai 4, 2017

Bune practici de comunicare online pentru domeniul medical


Bune practici de comunicare online pentru domeniul medical
 
Cu toții știm că ne petrecem o mare parte a timpului în mediul online (un studiu recent realizat de Biroului Român de Audit Transmedia arată că utilizatorii de internet din România petrec  mai bine de 4 ore navigând online). În contextul în care tot mai multe dintre activităţile noastre s-au mutat acum online, de la plata facturilor până la cumpărături și plata taxelor către administrația locală, nu este de mirare că și informațiile despre sănătate urmează acelaşi trend fiind cu împărtășite și căutate prin intermediul internetului și al rețelelor sociale online.
 
Pentru că internetul a revoluţionat nu doar felul în care comunicăm, ci și accesul la informații, transformând radical peisajul canalelor de comunicare în masă, este important să discutăm nu doar despre ce comunicăm ci și despre bunele practici pe care furnizorii de servicii de sănătate ar trebui să le urmeze în comunicarea lor online, ținând cont de specificul domeniului medical.  Deși nu există o rețetă magică și unică pentru o comunicare online eficientă, putem identifica o serie de reguli care să ne ghideze activitatea de promvoare într-un domeniu profesional predispus situațiilor de risc și de criză.
 
Cum profitați de propriile canale de comunicare?
 
Owned media reprezintă canalele de comunicare deținute și controlate de organizație, cum ar fi website-urile, platformele social media, blogurile proprii sau campaniile de e-mailing.
 
Nu mai este un secret pentru nimeni că paginile de brand trebuie să livreze în permanență conținut relevant publicului. Indiferent de platformă, în mod ideal, în crearea conținutului trebuie să fie implicați profesioniști în comunicare cu o bună cunoaștere a domeniului medical. Până la urmă conținutul acestor platforme va reflecta și profesionalismul organizației voastre, influențând capacitatea ei de a atrage și de a reține clienții; așadar, să beneficiați de sprijinul unui profesionist înseamnă să creșteți șansele de a oferi conținut relevant și de a-l comunica într-o manieră adecvată.  În plus, comunicarea trebuie să fie bazată pe un plan editorial strategic.  
Ce canale de comunicare ar trebui așadar să aveți dacă activați în domeniul medical? În primul rând un site propriu, și conturi pe principalele platforme de social media folosite în România (Facebook) sau pe platformele care v-ar putea crește vizibilitatea în mediul online (Instagram, Snapchat, sau chiar Pinterest). Depinde de voi să alegeți unul sau altul din aceste canale, în funcție de publicul țintă, de specificul activității voastre, dar și de angajații sau colaboratorii apropiați. Orice canale veți decide să utilizați, încercați să maximizați potențialul acestora. De pildă, dacă lucrați cu medici care au cont de facebook, nu ezitați să vă „împrieteniți” cu ei, fapt care vă poate genera și mai mult conținut relevant.
           
Așadar, dacă sunteți la început, sau dacă vreți să ameliorați comunicarea online, este important de reținut:
 
 
Cum gestionați modul în care se vorbește online despre brand?
Pentru aceasta trebuie să discutăm puțin despre conceptul de earned media, care se referă la conversația țesută în jurul brandului de către alte persoane sau clienți, publicată pe alte platforme decât canalele proprii ale organizației.
 
Pentru a fi la curent cu tot ceea ce se vehiculează despre brandul vostru, despre serviciile sau, după caz despre produsele pe care le oferiți, este necesar să aveți în vedere următoarele activități:
 
 
Informațiile despre medici (sau despre alți angajați ai organizației) care apar pe alte canale media, fie că vorbim despre social media fie că vorbim despre media tradiționale sunt esențiale deoarece toți membrii organizației se pot transforma în multiplicatori de imagine;
 
 
Nu în ultimul rând, sunt importante și conturile personale ale medicilor:  cum anume arată și ce
anume postează aceștia este important pentru organizația voastră; de aceea o bună cunoaștere a felului în care se selectează audiența pentru anumite postări, sau chestiunile care țin de restricționarea accesului – sunt esențiale în această situație. Nu ignorați nivelul de folosire a noilor media pe care îl au angajații voștri și încercați nu doar să formulați liniile generale ale unei politici de comunicare online, ci și să îi puneți pe aceștia la curent cu toate obligațiile legale.
 
 
 
 
 
În același timp însă, tot prin intermediul postărilor de pe conturile personale ale medicilor se poate construi și suportul emoțional de care pacienții – sau familiile acestora – au nevoie în anumite situații. Așadar, tagging into hospital poate fi folosit cu succes.
 
 
 
 
 
Cum rămâne cu mijloacele tradiționale de comunicare?
Omniprezența social media ne poate face uneori să uităm de media tradiționale. Foarte importante în trecut, paid media  nu mai constituite acum elementul cheie al unei comunicări eficiente. În funcție de situația care se potrivește cel mai bine cazului dumneavoastră puteți alege să  lucrați cu agenții specializate care să se ocupe de aproape tot ceea ce înseamnă comunicare în media tradiționale, având posibilitatea de a extinde acest sistem și pentru social media și media online.  Sau puteți alege să vă construiți un departament de comunicare in-house, tocmai pentru a gestiona rapid și eficient pentru tot ceea ce ține de social media și online există și un departament in-house de comunicare. Această opțiune are de asemenea avantajul de a crea un plus de credibilitate pentru organizația voastră. Puteți de asemenea să încercați o colaborare cu  bloggeriicare scriu în mod obișnuit pe subiecte legate de sănătate.
 
Recapitulând așadar, nu există o singură rețetă de succes pentru a comunica în domeniul medical. Există însă o rețetă potrivită pentru fiecare situație și pentru fiecare brand și rămâne să decideți singuri ce fel de „tratament” este mai adecvat contextului în care vă aflați și, mai ales, planurilor voastre de viitor.
 
 

Vezi toate ştirile